• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است صورتجلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌‌های وکلای دادگستری ایران – شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ دکتر علی خواجویی‌راد: تشکیل یک حزب غیرسیاسی و تخصصی برای اصلاح شیوه تقنین می‌تواند از مهم‌ترین اقدامات نهاد وکالت در سال ۱۴۰۳ باشد قانون تسهیل، هم به نهاد وکالت و هم به حقوق مردم آسیب وارد کرده است متاسفانه برخی اسکودا را ضعیف می‌خواهند/ امیدوارم سال آینده سال همدلی و وحدت در نهاد وکالت باشد دکتر باقر شاملو: تا زمانی که رویکرد‌های تقنینی درباره نهاد وکالت اصلاح نشود، غلبه بر مشکلات سخت خواهد بود کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند انتشار اصلاحیه ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا/ جامعه وکلا و کانون‌ها ظرف ۳ روز پیشنهادات خود را ارسال کنند

22

بیانیه کمیسیون حقوق بشر و هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه در خصوص وقایع اخیر در ورزشگاه مشهد

  • کد خبر : 36471
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
بیانیه کمیسیون حقوق بشر و هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه در خصوص وقایع اخیر در ورزشگاه مشهد

بنام خداوند جان و‌خرد

ضمن تبریک حلول سال نو و‌ماه مبارک رمضان به پیشگاه ملت شریف ایران در حالی که همه دلسوزان و دغدغه مندان حقوق بشر ، سال جدید و سده پانزدهم خورشیدی را با امید تحقق فصل تازه ای از موازین عدالت خواهانه آغاز نمودند، بروز برخی رفتارهای ناقض حقوق بشر در همین شروع سال جدید موجی از نگرانی را در میان فعالان این عرصه فراهم ساخت.

برخورد هنجار شکنانه با بانوانی که به قصد تشویق تیم ملی فوتبال کشورمان مبادرت به خرید بلیت کرده بودند و ممانعت خشونت‌آمیز از ورود آنان به ورزشگاه به همراه اقدام ضابطان قضایی کرمانشاه در چرخاندن محکومین و متهمین کیفری در انظار عمومی دو رخداد مهم روزهای آغازین سال جدید بود که نگرانی عمیق مدافعان حقوق بشر و حقوقدانان را در پی داشت.

زنان نیمی از پیکره جامعه ی انسانی‌اند، به جهت حکمت های الهی در نوع آفرینش انسان، زن و مرد دارای وجوه متعددی از تمایز و اشتراک هستند. همه قوانین بشری در نقاط مشترک زن و مرد بر حقوق انسان ها فارغ از جنبه های جنسیتی آنان تاکید می کنند. در صدر همه قوانین، اعلامیه جهانی حقوق بشر است که بر برابری و تساوی زن و مرد و آزادی نوع بشر اصرار ویژه ای دارد.

کلیه‌ی مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر به گونه ای تدوین یافته که در حقوق اجتماعی انسان‌ها تفاوتی بین زن و مرد قایل نیست و حتی در برخی مواد به تساوی مطلق و عدم تفاوت صراحت دارد. بنابراین محروم کردن زنان از تشویق تیم ملی کشور در میادین ورزشی و ممانعت از ورود آنان به ورزشگاهها در تعارض با مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

بعلاوه در روزهای اخیر شاهد اقدامی از سوی ضابطان قضایی کرمانشاه در چرخاندن مجرمان و متهمان کیفری در انظار عمومی بودیم. فارغ از این که چرخاندن محکومان و متهمان کیفری در ملأ عام مصداق بارز تعدی و نقض حقوق شهروندی است این سئوال را در میان جامعه حقوقی کشور مطرح می‌نماید که جایگاه اراذل واوباش گردانی در قانون مجازات اسلامی چیست و ضابطان قضایی یا قضات محاکم بر چه اساس و مبنای قانونی حکم به انجام این کار می دهند؟ و در صورت صدور رای قطعی از محاکم کیفری چنین اقدامی جایگاهی در مصادیق مقرر در ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی از حیث مجازات تکمیلی می‌تواند داشته باشد؟ و در صورت تکرار آیا قبح اعمال هنجار شکنانه افرادی که اراذل و اوباش نامیده می شوند کمرنگ نمیگردد و در اینصورت اثر بازدارندگی خواهد داشت؟؟!!

کمیسیون حقوق بشر و هیات مدیره وجامعه وکلای کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه ضمن ابراز تاسف از این رخدادها، توجه متولیان و دست اندرکاران نظام اجرایی و قضایی کشور را به رعایت بیش از پیش قانون و مراعات حقوق شهروندان دعوت و‌ توصیه می‌نماید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1.5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=36471
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1233 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما