• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

وکیل دادگستری یک کنشگر است و همانند پروژکتوری برای شفافیت و اجرای عدالت عمل می‌کند

  • کد خبر : 43749
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
وکیل دادگستری یک کنشگر است و همانند پروژکتوری برای شفافیت و اجرای عدالت عمل می‌کند
مراسم تحلیف سومین اختبار سال ۱۴۰۲ صبح روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ با حضور ۳۸۵ نفر از وکلای دادگستری در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شدد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری مرکز، در این مراسم دکتر حبیب‌زاده مومن رئیس کانون وکلای مرکز دادگستری، دکتر قاسمی عهد و دکتر صدری خانلو نواب رییس و اعضای هیات مدیره کانون، دکتر اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی، دکتر جوهری مدیر کل آموزش معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و سلیمان جعفری مدیرعامل صندوق حمایت وکلا و اعضای کمیسیون‌ها و ادارات کانون و دادگاه و دادسرا و معمرین حضور داشتند.

در این مراسم، دکتر شاه محمدی عضو هیات مدیره و سرپرست مرکز علمی کاربردی کانون وکلا به اعمال اخذ مدرک دوره‌های تخصصی وکالت در پروفایل شخصی وکلا اشاره شد و همچنین رتبه‌های برتر سومین اختبار سال ۱۴۰۲ معرفی و از آن‌ها با حضور اعضای هیات مدیره کانون وکلا و میهمانان تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم همچنین دکتر بهنام حبیب‌زاده مومن، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در سخنانی ضمن تبریک سال نو و خیر مقدم به میهمانان بیان کرد: برای بنده یکی از بهترین و شیرین‌ترین لحظات امضای صدور پروانه وکالت پایه یک دادگستری است، زیرا همکاران جوان به خانواده بزرگ وکالت وارد می‌شوند. کانون وکلا بیش از ۹۰ سال سابقه دارد و کهن‌ترین نهاد مدنی و صنفی کشور است و به عنوان تنها نهاد مستقل ملی وظیفه دفاع از حقوق شهروندان را برعهده دارد.

وی افزود: به شما همکاران جوان که قسم یاد می‌کنید، تبریک عرض می‌کنم. همچنین به خانواده محترمتان تبریک عرض می‌کنم که چنین فرزندان ارزشمندی را تحویل جامعه دادند. وکیل دادگستری قسم یاد می‌کند پاسدار قانون باشد و از حاکمیت قانون دفاع کند واز این جهت به تک تک شما عزیزان افتخار می‌کنیم. در دوره ۳۲ اعضای محترم هیات مدیره کانون وکلا دادگستری مرکز تلاش زیادی کردند و برای ۸ هزار کارآموز در سال گذشته امور مختلف استعلامات و شرایط آموزشی و امکانات لازم را فراهم کردیم. کار سختی بود و تلاش کردیم تا بسیاری از مشکلات کارآموزان عزیز را حل و فصل کنیم. امروز در بعد آموزشی در آرامش هستیم و این مهم مایه افتخار است.

حبیب‌زاده مومن افزود: وقتی از استقلال نهاد وکالت صحبت می‌کنیم، یعنی وکیل مستقل، ایستاده و استوار از حق و اجرای عدالت دفاع و پاسداری کند. اگر کسی مورد ظلم قرار گرفت از آن مظلوم دفاع شود. این افتخار برای جامعه وکالت است که در کنار مقامات محترم قضایی از حقوق عامه مردم و آزادی شهروندان دفاع می‌کند. وکیل را نه مزاحم دستگاه قضایی بلکه به عنوان جزیی از خانواده بزرگ قوه قضائیه برای احقاق حق می‌دانیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به وظایف ذاتی وکلا بیان کرد: وکیل یک کنشگر و پروژکتور برای شفافیت و اجرای عدالت است تا حقوق افراد اعاده شود. همان طور که پیامبر اسلام فرمودند یک ساعت اجرای عدالت بالاتر از شصت سال عبادت و حتی افضل از آن است. این فرموده پیامبر(ص) بیانگر این است که چقدر شغل وکالت برای تحقق عدالت ارزشمند است. به برخی عزیزان در دولت انتقاد داریم و نباید وکالت را کسب و کار تلقی کنیم.

حبیب‌زاده مومن با تاکید بر اینکه وکیل کاسب نیست، گفت: متاسفانه با عناوین پر طمطراق ادعای انحصار مطرح می‌شود حال آنکه وکیل باید شایسته و متخصص باشد، چون جان، مال و ناموس مردم دست او امانت است و باید اجرای عدالت را به جایگاه خود برسانیم و اگر شرایط و ضوابط فراهم نباشد جایگاه وکالت نزول پیدا می‌کند.

رئیس کانون وکلای مرکز با اشاره به اقدامات این کانون تاکید کرد: تلاش کانون مرکز این است که شرایط و امکانات لازم را برای پیشرفت علمی و عملی وکلا فراهم نماید و همکارانی که امروز سوگند یاد می‌کنند با شجاعت، صداقت وتخصص، امانتدار نسبت به شغل شریف وکالت خواهند بود.

وی تاکید کرد: باید ارتباط و تعامل با دولت و قوه قضاییه و مجلس داشته باشیم که به رسیدن به اهداف ما کمک می‌کند و تعامل بیشتری را در دوره ۳۲ هیات مدیره شاهد بودیم و قطعا با تعامل بهتر و نه تعامل منفعلانه ایستاده و استوار از منافع نهاد وکالت می‌توانیم حفاظت نماییم. معتقد هستم در آرامش و دوستی بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

حبیب‌زاده مومن در پایان عنوان کرد: انشاالله نهاد وکالت با تلاش همه معمرین و جوانان جایگاه بالاتری را به دست بیاورد و نائل شدن به جایگاه وکیل پایه یک دادگستری را به همه شما همکاران عزیز تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم در زندگی شخصی و کاری، اخلاق حرفه‌ای را سرلوحه کار خود قرار دهید و به شما عزیزان افتخار می‌کنیم و از خداوند متعال بهترین‌ها را برای شما و خانواده‌های عزیزتان خواهان هستم.

دکتر وحید قاسمی عهد، نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این مراسم اظهار کرد: ما اینجا گردهم آمده‌ایم که ضمن عرض تبریک و آرزوی توفیقات، شاهد ا‌دای سوگند نسل جدیدی از وکلا باشیم که با پشتکار، عزم و اراده خلل ناپذیر، به این مرحله از زندگی حرفه‌ای خود رسیده اند. شما عزیزان، با ادای سوگند خود وارد شغل اخلاقی و مستقلی خواهید شد که همواره برای نیل به اهداف، ارزش‌ها و آرمان‌های آن باید تلاش و پشتکار داشته باشید؛ هدف شغل وکالت احقاق حق، تلاش برای استقرار عدالت و حاکمیت قانون و تلاش برای داشتن جامعه‌ای آزاد همراه با فرصت‌های برابر است.

وی با بیان اینکه لازم می‌دانم بگویم تحلیف یک مراسم تشریفاتی نیست بلکه، اساس، چراغ راه آینده، معیار و سنجه عمل، رفتار و گفتار شما در جامعه خواهد بود، گفت: بر این اساس، فرصت را مغتنم می‌شمارم با خوانش بخش‌هایی از سوگند وکالت، به برخی از اصول مهم و هویت بخش این شغل شریف اشاره کنم.

قاسمی عهد تصریح کرد: اگر بپذیریم که اصل اعلی استقلال وکیل دستکم دارای دو معنا است: یکی از معانی استقلال، همان مفهومی است که سال‌ها وکلا برای حفظ و احیای آن تلاش کرده، خون دل خورده و گاه متحمل هزینه‌هایی شده اند؛ طبق آن وکیل باید بدون هراس از فشار‌های بیرونی و بدون ترس از مواخذه بتواند وظایف خود را انجام دهد. در توصیف معنی دیگر استقلال، در قسم نامه می‌خوانیم … سوگند یاد می‌کنم که … از اعمال نظریات سیاسی و خصوصی و کینه توزی و انتقام جوئی احتراز نموده.. در این معنی و این بار وکیل در مواجهه با خوبشتن خویش، با تزکیه نفس و مستقل و پیراسته از باورها، اعتقادات و تعصبات شخصی باید وظایفش را انجام دهد و برای انجام وظایفش هیچ منظوری بحز احقاق حق نداشته باشد. در این مفهوم از استقلال برای وکیل اهمیتی ندارد که موکلش کیست؟ بلکه مهم حقوق و منافع قانونی او است که باید از آن پاسداری نماید، در بخشی دیگر از قسم نامه سوگند یاد می‌کنم که راستی و درستی را رویه خود قرار دهم. مراد از راستی، تعهد وکیل به رفتار صادقانه با موکل، محکمه و جامعه است؛ آحاد وکلا متعهدند که برای حفظ اعتماد عمومی به این شغل شریف، رفتاری صادقانه از خود نشان دهند.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: اما، واژه درستی به معنی صحت و سلامت است؛ مانند سایر مشاغل تلاش می‌شود حسب مورد خدمت یا کالایی بی نقص و عیبی به جامعه و شهروندان عرضه کنند وکلا نیز متعهد هستند خدمات حقوقی بی عیب و شایسته‌ای ارایه دهند. این تعهد تحقق نمی‌یابد مگر آنکه وکیل برای حفظ، ارتقا و به روز رسانی دانش و مهارت خود تلاش مستمری را بکار بندد. به همین جهت است در عموم کد‌های رفتاری دنیا از جمله کدرفتاری کانون بین المللی دادگستری در کنار اصولی نظیر اصل استقلال، اصل صداقت پیشگی به اصل صلاحیت و شایستگی علمی و عملی وکلا اشاره و تاکید می‌شود و در بسیاری از کد‌های رفتاری ملل پیشرفته، بی توجهی به آموزش مستمر مستلزم عقوبتی سنگین است. ضمن آرزوی توفیق و سرافرازی برای وکلای جدید از اعضای محترم هیات اختبار، یکایک اعضای محترم کمیسیون کارآموزی از کارمندان خدوم، دلسوز و متعهد کمیسیون کارآموزی و اداره صدور تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

دکتر علی صدری خانلو، نائب رئیس کانون وکلای مرکز نیز در مراسم تحلیف سومین اختبار سال ۱۴۰۲ که در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: سه نکته را خاطرنشان می‌کنم. نکته اول، یکی از عوامل موفقیت یک وکیل، داشتن مطالعات مستمر است و به عبارت دیگر، دانش و مهارت وکالت خویش را آپدیت و به روزرسانی نماید و از رویه قضایی و آرای مشورتی و وحدت رویه آگاهی داشته باشد و در انجام امور وکالتی، مشورت، مباحثه و گفتگوی حقوقی با اساتید و مجربین شغل وکالت را سرلوحه کارخویش قرار دهد.

نائب رئیس کانون وکلای مرکز افزود: نکته دوم این است که وکیل مزین به اخلاق حرفه‌ای نیکو و الگوی جامعه باشد و بدین خاطر است که در مقررات وکالت و نظامات قانونی، رعایت ادب و احترام به همکاران و اصحاب دعوی و افراد شاغل در نظام عدالت قضایی، الزامی دانسته شده است.

وی در نکته سوم خود با اشاره به وظیفه ذاتی وکلا گفت: همانطور که مستحضرند جوهره ذاتی شغل وکالت، استقلال وکیل است؛ لذا ضرورت دارد با دست به دست همدیگر برای حفظ استقلال کانون و استقلال شغل وکالت، تلاش و مبارزه کنیم و اجازه ندهیم کوچکترین آسیبی به این درخت کهنسال تنومند برسد.

صدری خانلو تصریح کرد: در پایان لازم می‌دانم از وکلای محترمی که بصورت افتخاری و تبرعی و با عشق و علاقه در کانون برای همکاران خویش خدمت می‌نمایند؛ بویژه اعضای محترم کمیسیون‌هایی که در امر ارتقای دانش و مهارت وکلا تلاش می‌کنند و یا اداره معاضدت که به داد نیازمند جامعه می‌رسد و جایگاه مسئولیت اجتماعی کانون را به نمایش می‌گذارد و نیز اداره نظارت و مراجع انتظامی اعم از دادسرا و دادگاه‌ها که خالصانه و با اقتدار از آبرو و حیثیت شغل وکالت محافظت و صیانت می‌کنند، تشکر و قدردانی نمایم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43749
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 82 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما