• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان:

وکالت شغل نیست بلکه یک تخصص مبتنی بر تعهد است

  • کد خبر : 43529
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
وکالت شغل نیست بلکه یک تخصص مبتنی بر تعهد است
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان تاکید کرد: وکیل وابسته و تحت امر دستگاه حاکمیتی نمی‌تواند وظیفه دفاع را به خوبی انجام دهد و دادرسی در دادگاه‌هایی که با حضور وکیل مستقل انجام نگرفته باشد در جوامع بین‌المللی از اعتبار لازم برخوردار نیست.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای کرمان، دکتر محمد عارفی در مراسم بزرگداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع که با حضور مسئولان اجرایی و قضایی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه هیئت مدیره کانون، خاصه خود اینجانب، شرمنده وکلای جوان و کارآموزان هستیم که از حداقل درآمد محروم هستند، گفت: این مسئله ناشی از اجباری نکردن وکالت و وضع قوانین نامناسب مصوب مجلس یازدهم است. عدم حضور وکیل متخصص و مجرب در محاکم باعث ورود ضربات اساسی به دادرسی عادلانه می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز وکالت یک شغل معمولی نیست که بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در زمره کسب و کارها تلقی شود، تصریح کرد: وکالت یک فن و تخصص مبتنی بر تعهد است، لذا نباید انتخاب وکیل را مانند سایر مشاغل رقابتی در نظر بگیریم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان ابراز امیدواری کرد که مردم ایران، قوای سه گانه و تمامی دلسوزان صاحب بیان و قلم به این موضوع توجه کرده و جامعه را آگاه کنند که وکیل دادگستری ممکن است در پرونده یا پرونده‌هایی مقابل حاکمیت و مدعی‌العموم وظیفه دفاع از موکل خود را برعهده داشته باشد، لذا بدیهی است وکیل وابسته و تحت امر دستگاه حاکمیتی نمی‌تواند وظیفه دفاع را به خوبی انجام دهد و دادرسی در دادگاه‌هایی که با حضور وکیل مستقل انجام نگرفته باشد در جوامع بین‌المللی از اعتبار لازم برخوردار نیست و قطعا اجرای چنین آرایی را نمی‌توان از کشورهای دیگر درخواست کرد.

عارفی افزود: عدم حضور وکیل مستقل حتی اقتصاد را تحت شعاع قرار می‌دهد و سرمایه‌گذاری خارجی را کم رونق می‌کند، چراکه یک سرمایه‌گذار خارجی زمانی با اطمینان سرمایه خود را به ایران می‌آورد که مطمئن باشد در صورت بروز اختلاف، وکیل یا وکلای مستقل و غیر وابسته به دستگاه قضایی حضور دارند تا از حقوق او دفاع کنند و این استقلال وکیل به نفع حاکمیت است؛ البته مبرهن است که استقلال وکیل و کانون‌های وکلا به معنای عدم پذیرش نظارت قانونی نیست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43529
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 142 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما