• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان:

چالش‌های موجود در نهاد وکالت نباید وکلا را نسبت به آینده ناامید کند

  • کد خبر : 41736
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
چالش‌های موجود در نهاد وکالت نباید وکلا را نسبت به آینده ناامید کند
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با تاکید بر اینکه تحویل وکیلی ضعیف و ناتوان و فاقد قدرت استنباط هنر نیست، گفت: ظاهراً در حال حاضر به سمتی می‌رویم که صدور و تمدید و ابطال پروانه را به اشخاصی غیر از کانون‌های وکلا می‌سپارند! حتی صدای قوه قضائیه هم درآمده است. متاسفانه ما داریم بر سر ابتدائیات و بدیهیات بحث می‌کنیم!

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری اصفهان، دکتر حسین ادیب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، در چهل و هشتمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت این کانون ضمن تبریک به کارآموزان و خانواده‌های آنان و قدردانی از زحمات کمیسیون کارآموزی و روابط عمومی و هیات اجرائی کمیسیون کارآموزی گفت: هر زمان که ما جشن استقلال یا تحلیف داریم، متاسفانه از سوی برخی نهاد‌ها با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شویم که باعث ناراحتی و نگرانی ما می‌شود، چالش‌هایی که نهاد وکالت را هدف قرار داده است، اما وکلای ما این شرایط را درک می‌کنند.

وی افزود: اکنون بهترین موقعیت برای طرح این پرسش است که آیا کارآموزانی که امروز سوگند وکالت یاد می‌کنند با ٢ سال قبل خود یکی هستند؟! آیا با زمان شروع کارآموزی که نگران جلسات و طی دوره بودند و امروز که قدرت استدلال و استنباط مسائل حقوقی دارند؛ یکسان هستند؟! چرا این عزیزان، اکنون تا این حد اعتماد به نفس دارند که می‌توانند خود به تنهایی دفترشان را اداره کنند و مشکلات مردم را حل نمایند؟! چرا ما مرتبا به آن‌ها توصیه می‌کنیم که به سمت داوری بروند و مشکلات مردم را با صلح و سازش حل نمایند؟ زیرا دو سال تلاش کردند و آزمون‌های مختلف را سپری نمودند.

ادیب ادامه داد: آیا کانون وکلا به آنان ظلم کرد که برایشان کلاس‌های آموزشی گذاشت؟! آیا کانون وکلا از اختیاراتش سوء استفاده کرد و این عزیزان را در جلسات متعدد کارآموزی توانمند نمود؟! پس چرا با کانون وکلا اینگونه برخورد می‌شود؟! چه سودی یا پولی در جیب کانون‌های وکلا و نهاد وکالت رفت؟! مسلما این کارآموزان با تلاش، توانستند گردنه‌های سخت کارآموزی را طی نمایند، اما آیا کانون وکلا نمی‌توانست نسبت به این موفقیت‌ها بی تفاوت باشد؟! بله کانون‌های وکلا می‌توانستند هیچ اهمیتی به موفقیت و ارتقای سطح مهارت کارآموزان ندهند و بگویند همین که وارد کانون وکلا شده اید، بدون هیچ آموزشی، چهار بار دادگاه بروید و در آخر پروانه وکالت را دریافت نمایید.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان ضمن اظهار تاسف نسبت این مسئله، گفت: واقعا جای تأسف دارد! ما با مجلسی مواجه شده ایم که بی صبرانه درصدد تصویب قوانینی جهت حذف آزمون‌های مراحل کارآموزی وکالت است؛ متاسفانه آمال و آرزوی بعضی نمایندگان مجلس همین شده که آزمون مراحل کارآموزی وکالت را حذف نمایند؛ ضرر این موضوع به چه کسانی می‌رسد؟! آیا این وکلا نمی‌خواهند از جان و مال و کیان و حیثیت مردم دفاع کنند؟! اعطای پروانه بدون طی مراحل قانونی وفق آیین نامه اجرایی قوه قضاییه در نهایت ضررش به مردم خواهد رسید. چرا وکلای امروز می‌توانند دشوارترین آزمون‌ها و مسائل حقوقی را حل نمایند و استدلال کنند؟ چون زحمت کشیدند و ما از آنان آزمون‌های بسیاری گرفتیم.

وی افزود: تحویل وکیلی ضعیف و ناتوان و فاقد قدرت استنباط که هنر نیست! ظاهراً در حال حاضر به سمتی می‌رویم که صدور و تمدید و ابطال پروانه را به اشخاصی غیر از کانون‌های وکلا می‌سپارند! حتی صدای قوه قضائیه هم درآمده است. متاسفانه ما داریم بر سر ابتدائیات و بدیهیات بحث می‌کنیم!

ادیب ادامه داد: معاونت حقوقی قوه قضائیه در نامه‌ای دوران کارآموزی را در راستای ارتقای سطح علمی کارآموزان عنوان کرد. معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در نامه‌ای به رئیس مجلس در مورد استفساریه ماده ۵ قانون تسهیل‌ می‌گوید که حذف آزمون‌های مراحل کارآموزی وکالت، فاقد وجاهت قانونی است و مقدرات مردم را نباید به دست چنین اشخاصی سپرد، ولی متاسفانه مجلس کار خودش را می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان تصریح کرد: ولی شما وکلا، امیدوار باشید، حتما جامعه راه خودش را به درستی پیدا خواهد کرد؛ این مسائل خواهد گذشت اگر ما مسائل را درست تحلیل نماییم حتما آینده روشنی خواهیم داشت؛ کسی که خوب کار کند و پیگیر مشکلات مردم و اهل مطالعه و بررسی و مشورت باشد و دلسوزانه به دنبال بهترین راه برای حل مشکل پرونده و احقاق حق باشد، مسلما چالش‌های موجود در وکالت بر حرفه او اثر منفی نخواهد گذاشت.

تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا اولویت اصلی مردم نیست

در ادامه این مراسم نیز شهرام محقق دولت آبادی، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان ضمن خوشامدگویی به میهمانان و کارآموزان و خانواده‌های آنان و گرامی داشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی خطاب به کارآموزان گفت: هر نقطه آغازی نقطه پایانی نیز دارد. نقطه آغاز قبولی در آزمون ورودی وکالت و شروع دوران کارآموزی بود و نقطه پایان کارآموزی امروز است که با ادای سوگند به کسوت وکالت پایه یک دادگستری نائل می‌شوید و ردای وکالت می‌پوشید.

وی افزود: نقطه پایان کارآموزی روز ادای سوگند است، اما این به معنی این نیست که وکیل دادگستری در طول دوره وکالت به کسب علم ومهارت در جهت ارتقای شغلی و حرفه‌ای خود نپردازد. امروز وکیل دادگستری باید در یک گرایش تخصصی برای خود کسب مهارت کند و از کانون متبوع خود گواهی تخصصی دریافت کند تا بتواند برای پیشبرد امور حرفه‌ای خود برندسازی نماید که خوشبختانه این امکان در کانون‌های وکلای دادگستری فراهم شده است.

محقق دولت آبادی ادامه داد: یکی از وظایف کانون‌های وکلای دادگستری جذب و تربیت وکیل است؛ که در این راستا طبق قانون از طریق آزمون ورودی فارغ التحصیلان حقوق را جذب می‌کنیم و بعد از فرایند ثبت نام و تشکیل پرونده آنان را قرار می‌دهیم که مطابق قوانین و آئین نامه‌های مربوطه به کارآموزان آموزش‌های لازم داده در طول دوره کارآموزی به آنان بدهد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در ادامه تصریح کرد: کانون‌های وکلای دادگستری بابت وظایفی که قانونا برعهده آنان قرار گرفته از بودجه عمومی و دولتی برخوردار نبوده و کاملا خودگردان هستند. کانون‌ها به طور مستقل زمینه رشد و پرورش هزاران کارآموز وکالت را فراهم می‌کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی مستلزم هزینه است. سوال اینجاست که این هزینه‌ها از سوی کانون‌ها چطور باید فراهم شود؟ طبق قانون ما خودگردان و خود انتظام هستیم و هیچ چشم داشتی هم از مسئولان امر نداریم، ولی متاسفانه و در کمال تعجب به جای اینکه کانون‌های وکلا به جهت اینکه سالیانه زمینه اشتغال هزاران فارغ التحصیل را فراهم آورده مورد تشویق قرار بگیرند مورد سرزنش‌های مختلف برخی از نمایندگان مجلس قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که طرح تحقیق و تفحص مجلس از کانون‌ها رقم خورده است. مگر کانون‌های وکلا دستگاه‌های اجرائی هستند؟ مگر کانون‌های وکلا از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند که نمایندگان محترم مجلس در پی این هستند که ببینند بودجه در کجا هزینه شده است؟! سوال این است که کانون‌های وکلا در کجای داستان چرخه حاکمیت هستند؟! آیا امروز معضلات مردم جامعه ما از لحاظ سیاسی، اقتصادی، معیشتی اجتماعی و فرهنگی با طرح تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا حل می‌شود؟! آیا پرداختن به مقوله کانون‌های وکلا کلید حل معضلات کشور است؟!

محقق دولت آبادی خاطرنشان کرد: موضوع تحقیق و تفحص مجلس از کانون‌های وکلا در اولویت چندم مردم این کشور است؟! نظارت بر کانون‌های وکلا بر عهده قوه قضائیه است. البته باید به این نکته مهم اشاره شود که ما با تحقیق و تفحص مجلس هیچ مشکلی نداریم و اتفاقا از آن استقبال‌ می‌کنیم، زیرا با این طرح از نزدیک با کارکرد این نهاد خودگردان آشنا می‌شوند که چطور در تمام این سال‌ها خود را اداره کرده است. کانون‌های وکلا هیچ ترس یا نگرانی از تحقیق و تفحص مجلس ندارند مساله ما این است که چرا اولویت نمایندگان مجلس به جای گره گشائی از مشکلات مردم چنین مسئله‌ای است؟!

وی تاکید کرد: امروز مشکلات اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و اجتماعی شکاف عمیقی در جامعه ایجاد کرده است و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس در پی یافتن راه حلی برای این معضلات باشند نه اینکه وقت و انرژی و بودجه خود را صرف پرداختن به اینگونه امور که در برابر سایر مشکلات اصلی مردم یک اولویت فرعی محسوب می‌شود بنمایند. کانون‌های وکلا بار‌ها اعلام کرده اند که با نظارت قوه قضائیه براین نهاد مستقل هیچ مشکلی ندارند و تعامل بسیار خوبی نیز با قوه قضاییه و دادگستری دارند و از نظارت مجلس نیز استقبال می‌نماییم ولیکن امیدواریم نمایندگان مجلس پاسخگوی نیاز‌های اساسی جامعه باشند.

برای جوابگویی به سیل عظیم پرونده‌ها در دادگستری به کمک وکلا نیازمندیم

دکتر شفیع زاده، معاون قضایی دادگستری اصفهان نیز در چهل و هشتمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری اصفهان ضمن تبریک به کارآموزان و خانواده‌های آنان گفت: من به شما کارآموزان به عنوان نخبه‌های حقوقی نگاه می‌کنم. شما و خانواده هایتان، در رسیدن به این هدف، زحمات بسیاری کشیده اید و آزمون‌های وکالت و اختبار را با موفقیت سپری نموده اید؛ لذا فصل جدیدی از زندگی خود را شروع می‌نمایید و جایگاه مقدسی دارید.

وی افزود: هرکسی که در مسیر عدالت تلاش نماید قطعا در کنار ماست. هیات مدیره‌های ادوار کانون وکلای اصفهان، همیشه تعامل خوبی با قوه قضائیه و دادگستری داشته اند و این نکته مثبتی در این استان است.

معاون قضایی دادگستری اصفهان تصریح کرد: وکلا باید شرایط موکل و طرف مقابل و دادگستری را درک کنند. اکنون زمانی است که خودمان باید به خودمان کمک کنیم. جامعه ما و دادگستری نیاز به کمک وکلا دارند؛ زیرا سیل عظیمی از پرونده‌ها به دادگستری سرازیر شده است. تنها کسانی که می‌توانند به ما کمک نمایند وکلا هستند، لذا می‌بایست اولین اولویت، سازش در پرونده‌ها باشد به نحوی که مشکل موکل با سازش و به شکل ریشه‌ای حل شود.

شفیع زاده افزود: پرونده‌ای که روی میز قضات یا وکلا قرار دارد، صرفا یک پرونده است، اما برای موکل و طرف مقابل پرونده، یک زندگی است. در حوزه پرونده‌های خانواده، یک زندگی متوقف می‌شود تا نتیجه پرونده مشخص گردد. بعضی تصمیمات و اقدامات در حوزه قضائی یک نسل را جابجا می‌کند و تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید کنار مردم بود و در جهت حل مشکلات حقوقی و قضائی آنان تلاش کرد.

وکیل دادگستری مأمن افراد ناامید و مایوس جامعه است

حسن صرام، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: مراسم تحلیف چهل و هشتم، تقریبا یکی از آخرین تحلیف‌هایی است که ما بر اساس قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت برگزار می‌کنیم و سال آینده با اجرای قانون طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار، سیستم آموزشی و سیستم اختبار ما به شدت دگرگون خواهد شد.

وی افزود: کانون وکلای دادگستری اصفهان، حدود ۵٧۵ کارآموز وکالت دارد که در دوره آموزشی به سر می‌برند. این تعداد کارآموز فشار سنگینی بر سیستم آموزشی و هزینه‌های کانون وکلا وارد کرده است.

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان ادامه داد: کانون وکلای دادگستری اصفهان در سال ١٣٧۵ از کانون وکلای دادگستری مرکز جدا شد و در آن زمان تقریبا استان اصفهان ۶۵ وکیل دادگستری داشت. امروز کانون وکلای اصفهان ٣١٠٠ وکیل پایه یک و ۵٧۵ کارآموز وکالت دارد و اگر با وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه جمع ببندیم بالغ بر ۵٠٠٠ وکیل در سطح استان در حرفه وکالت فعالیت دارند؛ یعنی رشد جمعیتی وکالت حدود ٨٠ برابر در طول ٢۵ سال بوده است و با پیش بینی که از قانون طرح تسهیل وجود دارد تا سال آینده این ٨٠ درصد به ١٠٠ درصد افزایش خواهد یافت؛ بنابراین کار آموزش و نظارت بسیار سنگینی بر کانون‌های وکلا تحمیل شده و این تحمیل آموزش به دادگستری نیز صورت خواهد گرفت، چون کارآموزانی که در درون کانون‌ها و مرکز مشاوران جذب می‌شوند می‌بایست ۶ ماه از دوره کارآموزیشان را در دادگستری سپری نمایند و این تعداد زیاد، جهت جذب، برای دادگستری هم دشوار خواهد بود.

صرام تصریح کرد: کمیسیون کارآموزی کانون وکلای اصفهان طی ٢۶ سال گذشته، تمام پنجشنبه‌ها جلسه سخنرانی‌های تخصصی و برای کارآموزانی که ١٨ ماه دوره کارآموزی آن هاست حدود ۶٠ جلسه کارگاه آموزشی تخصصی برگزار کرده است. در کمیسیون کارآموزی سعی می‌شود که کارآموزان هم از نظر آشنایی با حرفه وکالت و مطابقت دادن دانسته هایشان با مسائل کاربردی حرفه وکالت، آموزش داده شوند و هم از نظر اخلاق حرفه‌ای و آمادگی برای برگزاری تحلیفی که در آن شرافتشان را وثیقه این شغل قرار می‌دهند، آماده شوند. جلساتی که در کمیسیون کارآموزی برای کارآموزان محترم برگزار می‌شود معمولا توسط اساتیدی از بین وکلا و بعضاً با کمک قضات و برخی مقامات قضایی دادگستری انجام می‌شود که به صورت افتخاری این وظیفه را به عهده دارند.

وی همچنین افزود: وکیل دادگستری مأمن افراد ناامید و مایوس جامعه است. مردمی که جان و مال و ناموس خودشان را در معرض خطر احساس می‌کنند به وکیل دادگستری به عنوان یک حمایت گر رجوع می‌کنند و از وکیل دادگستری انتظار حمایتی شجاعانه دارند.

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: بنابراین یکی از وظایف کمیسیون کارآموزی در این دوره این است که وکیل دادگستری را برای این روحیه حمایت گری و شجاعتی که بتواند از موکل خودش دفاع کند آماده نماید؛ این امر، از طریق تسلط وکیل بر مقررات قانونی، محقق می‌گردد. چون اگر وکلا بر مقررات قانونی تسلط کامل داشته باشند می‌توانند به بهترین نحو از موکلین و حتی حقوق خودشان وقتی که در معرض فشار‌های خارجی قرار می‌گیرند، دفاع کنند. امیدواریم وکلا حامی قانون و آزادی‌ها و حقوقی که موکلین و مردم جامعه از آنان انتظار دارند، باشند.

وکیل دادگستری پیشرفت همراه با اخلاق حرفه‌ای را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد

علیرضا آذربایجانی، عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز که به عنوان مهمان ویژه در چهل و هشتمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان اصفهان حضور داشت نیز ضمن تبریک به کارآموزان و خانواده‌های آنان گفت: با سوگند وکالت دوران حرفه‌ای یک وکیل آغاز می‌گردد. یک وکیل دادگستری می‌تواند دو روش را برای ادامه زندگی انتخاب کند. یک روش این است که به شکلی کار کند که بعد از ۳۰ سال در کف هرم قرار داشته باشد و ارتقائی پیدا نکند و روش دیگر این است که با خود عهد کنیم که از هرم بالا برویم و ارتقا پیدا کنیم و این به معنای زیاده طلبی نیست.

وی افزود: برای ارتقا در این شغل باید اخلاق حرفه‌ای را مد نظر قرار داد و هیچگاه از این دایره خارج نشد یکی از شروط لازم برای اینکه متخلق به اخلاق حرفه‌ای باشیم این است که اطلاعات و تجربه و مهارت را هم در کنار اخلاق ارتقا ببخشیم. وکیل دادگستری باید آگاه به مسائل روز و مطلع باشد؛ و همچنین یک وکیل نباید مغرور به دانسته‌های خود باشد. یک وکیل موفق باید قدرت استدلال و استنباط از قوانین را داشته باشد.

وی افزود: کسب درآمد زیاد در کوتاه مدت نباید سرلوحه کار یک وکیل دادگستری قراربگیرد و باید برای بهره مندی از این شغل صبور باشیم و پیشرفت همراه با اخلاق حرفه‌ای را همواره مد نظر قرار دهیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41736
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 387 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما