• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5
رئیس کانون وکلای دادگستری همدان:

مصوبه مجلس درباره به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان حقوق به عنوان وکیل منشاء فساد در دادگاه‌هاست

  • کد خبر : 41547
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
مصوبه مجلس درباره به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان حقوق به عنوان وکیل منشاء فساد در دادگاه‌هاست
رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان گفت: مصوبه اخیر مجلس در خصوص به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان حقوق به عنوان وکیل توسط اشخاص حقوقی منشاء فساد در دادگاه‌هاست.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری همدان، دکتر مهدی غلامی جلال با بیان این مطلب، گفت: متاسفانه مجلس در تصویب این طرح توجهی به این موضوع نداشته که بر فرض عملی شدن آن، نظارت بر شخص غیر وکیلی که قرار است وکالت اشخاص حقوقی را برعهده بگیرد با کیست؟ شخصی که تحت نظارت انتظامی نیست به راحتی می تواند دچار فساد شده و به زدوبند با طرف مقابل مبادرت کند.

وی افزود: از نقطه نظر حاکمیتی نیز وقتی شخصی با قبول شدن در آزمون وکالت پروانه وکالت دریافت می کند، جدای از آنکه حداقل های علمی را داراست، استعلامات ارگان های نظارتی نیز در خصوص وی صورت می گیرد تا صلاحیت حضور وی در دادگاه ها احراز شود، حال آنکه دادن مجوز وکالت به اشخاص برای حضور در دادگاه ها بدون اخذ این استعلامات نتیجه ای جز شیوع فساد و آسیب به بدنه نظام و قوه قضاییه نخواهد داشت.

غلامی جلال این مصوبه را نه تنها در راستای کمک به موسسات و اشخاص حقوقی ندانست، بلکه آن را به ضرر این اشخاص اعلام کرد و افزود: این قانون به منزله اعطای مجوز برای به کارگیری افراد غیرمتخصص در یک حرفه تخصصی است، بنابراین با فرض عاقل بودن قانونگذار در تعارض است؛ چرا که قانونگذار می بایست در تصویب قانون منافع اشخاص چه حقیقی چه حقوقی را در نظر بگیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با بیان اینکه نمایندگان مجلس می بایست مطابق قانون اساسی مصلحت مردم و نظام را در تصویب قوانین در نظر داشته باشند، افزود: این مصوبه جدای از آنکه خلاف اتیان سوگند نمایندگی است، خلاف مصلحت اشخاص حقوقی نیز بشمار می‌آید، چرا که اعطای مجوز وکالت به اشخاص بدون طی کردن دوره کارآموزی عدم رعایت غبطه این اشخاص است و از سویی دیگر از آنجایی که نحوه تدریس در دانشگاه‌های ما تئوری و بر مبنای نظریات حقوقی است بدون شک فارغ التحصیلان رشته حقوق بدون طی کردن دوره کارآموزی با رویه دادگاه‌ها و نحوه رسیدگی به پرونده‌ها در عمل آشنا نخواهند شد و دود این تصمیم در نهایت به چشم موسسات و اشخاص حقوقی خواهد رفت.

خبرنگاران باید از مصونیت قضائی برخوردار باشند

رئیس کانون وکلای دادگستری همدان همچنین در نشستی به مناسبت روز خبرنگار در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه خبرنگاران باید از مصونیت قضائی برخوردار باشند، گفت: ورود به حرفه خبرنگاری باید سخت باشد و هر فردی به راحتی نتواند وارد حرفه خبرنگاری شود و در مقابل، فرد دارای کارت خبرنگاری باید مصونیت قضائی داشته باشد.

غلامی‌جلال ادامه داد: خبرنگار وقتی فاقد مصونیت قضایی است، نمی‌تواند مشکلات مردم را پیگیری کند و این مسئله نیز وجود دارد که ممکن است مطالب او به عنوان تشویش اذهان عمومی تلقی شود، در نتیجه بسیاری از رسانه‌ها به علت نبودن مصونیت برای خبرنگاران، به برخی مشکلات مردم ورود نمی‌کنند.

وی یادآوری کرد: یکی از ایرادت کشورهای در حال توسعه، نبود امنیت شغلی برای خبرنگاران است بنابراین کانون‌های وکلا باید با پشتیبانی از خبرنگاران، حمایت‌های حقوقی و معاضدتی لازم را از این قشر داشته باشند. ️

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با اشاره به اهمیت فعالیت خبرنگاران در جامعه، توضیح داد: هر مجموعه‌ای برای بهبود شرایط خود و خدمت رسانی به مردم باید با مطبوعات تعامل داشته باشد چون خبرنگاران ضمن مطالبه گری از ارکان قدرت، تصمیمات را به سمت شایسته سالاری در جامعه و حاکمیت قانون سوق می‌دهند. ️

غلامی‌جلال ادامه داد: نتیجه شایسته سالاری در جامعه و حاکمیت قانون، کرامت انسانی و حفظ حقوق عامه مردم می‌شود و در نتیجه آحاد جامعه مکلف هستند نسبت به خبرنگاران، ارزش معنوی قائل شوند. ️

در پایان این نشست با اهدای یادبودی به خبرنگاران حاضر از زحمات آنها در عرصه خبر و اطلاع رسانی قدردانی شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41547
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 511 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما